کوچینگ کسب‌وکار چیست و چه تفاوت‌هایی با کوچینگ سازمانی دارد؟

دسته بندی :کوچینگ سازمانی, کوچینگ کسب و کار ۶ آذر ۱۴۰۲ 574

عناوین این مقاله:

از بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار چه می‌دانید؟

کوچینگ کسب و کار به چه کار می‌آید؟ چطور کمکتان می‌کند؟

اهمیت داشتن یک کوچ کسب و کار چیست؟

شباهت‌های کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب و کار

چه تفاوت‌های کلیدی بین کوچینگ کسب و کار و کوچینگ سازمانی وجود دارد؟

کوچینگ سازمانی یا کوچینگ کسب و کار: کدام برتر است؟

 

در سالهای اخیر سازمان‌ها و کسب‌وکارها به راه حل تازه‌ و نویدبخشی به نام کوچینگ روی آورده‌اند و برای رشد و ارتقاء شغل و کسب‌وکارشان از آن بهره‌های فراوانی می‌برند. شاید فکر کنید کوچینگ کسب‌وکار یا Business coaching همان کوچینگ سازمانی است؛ در حالی که اینطور نیست. برای اینکه تفاوت این دو را بفهمید، پیشنهاد کوچ‌آموز به شما این است که در این مقاله با ما همراه باشید. قبلا در مطلبی با عنوان کوچینگ سازمانی: هر چیزی که باید درباره‌اش بدانید تا جایی که مقدور بود، درباره‌ی کوچینگ سازمانی با شما صحبت کردیم. در این مطلب ابتدا چیستی کوچینگ کسب‌وکار یا بیزینس کوچینگ را روشن خواهیم کرد و بعد به تفاوت‌های مهم آن با کوچینگ سازمانی اشاره می‌کنیم.

پیش از آغاز مقاله لازم است به این نکته اشاره کنیم که در برخی مطالب با موضوع مشابه این مطلب به جای واژه‌ی کوچینگ سازمانی، کوچینگ اجرایی به کار برده شده که در واقع زیرمجموعه‌ای از همان کوچینگ سازمانی یا بهتر است بگوییم همان کوچینگ سازمانی است. 

 

از بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار چه می‌دانید؟

آيا از بیزینس کوچینگ تعریف کامل و درستی در ذهنتان دارید؟ دقیقا می‌دانید یک کوچ کسب و کار چه کاری انجام می‌دهد؟ یک تعریف جامع که در سایت artists in business (هنرمندان در کسب و کار) آمده می‌گوید:

کوچینگ کسب و کار فرایندی است که در آن کوچ، کارآفرینان را در دست‌یافتن به اهداف بیزینسی‌شان هدایت و حمایت می‌کند و در عین حال کمکشان می‌کند تا مهارت‌هایشان را در زمینه‌ی کسب و کارشان ارتقا بدهند.

در واقع کوچ کسب و کار به این منظور در محیط کار شما حضور پیدا و کسب و کار شما را طوری ارزیابی می‌کند که زمینه‌هایی را که نیاز به بهبود دارد، تشخیص دهید. کوچینگ کسب و کار در مسیر شفاف‌سازی اهداف بیزینس، ایجاد استراتژی کسب و کار و نقشه‌های عملی به کارآفرینان کمک و آنها را حمایت می‌کند.

 

کوچینگ کسب و کار به چه کار می‌آید؟ چطور کمکتان می‌کند؟

وقتی یک مدیر نوپا هستید یا یک کسب و کار تازه تاسیس دارید، هیچ چیز بهتر از کوچینگ بیزینس نمی‌تواند به شما در جهت چیدن استراتژی و برنامه‌ریزی کاربردی خدمت کند. بنابراین یکی از کاربردهای کوچینگ کسب‌وکار کمک به افرادی است که اول راه کسب و کارشان قرار دارند.

شاید هم مدیر سابقه‌داری باشید، اما هنوز به نقاط قوت و ضعف کسب‌وکار خود آنطور که باید مسلط نباشید. اینجاست که باز هم کوچینگ بیزینس به کمکتان می‌آید تا این نقاط را شناسایی کنید، استعدادها و قابلیت‌های موجود را دریابید تا در نهایت به استراتژی‌های کارآمدتر و قدرتمندتری در چیدن اهداف کسب و کارتان برسید.

وقتی نقاط ضعف و قوت شما آشکار می‌شود، می‌دانید که چه چیز را باید بهبود ببخشید، روی کدام مهارت‌ها کار کنید و همچنین می‌دانید که در کدام استعدادها و مهارت‌ها می‌توانید به حداکثر پتانسیل خودتان دست پیدا کنید.

اگر بخواهیم به کلیدی‌ترین نقش یک بیزینس کوچ اشاره کنیم، آن چیزی نیست جز ارزیابی کسب و کار شما. با ارزیابی است که کوچ کسب و کار در محیط کاری شما خدمتش را آغاز می‌کند. این ارزیابی خیلی از مسائل را آشکار می‌کند. از جمله اینکه پاشنه آشیل کسب و کارتان کجاست؟ چه نیازهایی مطرح است؟ چطور باید اهداف کوتاه و بلندمدت روشنی داشته باشید و … . قرار نیست کوچ برای شما استراتژی بچیند یا مسیری بسازد. در نهایت با شفاف‌شدن جزئیات موقعیت فعلی کسب و کارتان است که خود شما قادر خواهید بود مسیر رشد و ارتقای بیزینس خود را با کمک و حمایت کوچ ترسیم کنید. مسلما وقتی شما نیازها را به روشنی ببینید، راهکارهایی را ابداع خواهید کرد که برایتان کارآمدتر و مفیدتر است. 

حتما می‌دانید هدف اسمارت SMART چه مفهومی دارد. اهمیت حضور یک کوچ کسب و کار در محیط کاری شما از این جهت است که می‌توانید اهداف اسمارت یعنی شفاف، قابل اندازه‌گیری، دارای مهلت پایانی، قابل دستیابی و مرتبط با ارزش‌هایتان تعیین کنید. وقتی کوچ در کنار شماست، کمکتان می‌کند تا مطمئن شوید که این اهداف در جهت ارزش‌های کسب و کارتان قرار دارد. 

شاید بپرسید فرایند کوچینگ کسب و کار تا کجا قرار است ادامه داشته باشد؟ تا جایی که شما به عنوان یک کارآفرین یا مدیر یا رهبر کسب و کار از عملکرد کسب و کارتان رضایت خاطر به‌دست آورید.

 

اهمیت داشتن یک کوچ کسب و کار چیست؟

شاید تا اینجا با دانستن اینکه کوچینگ کسب و کار چطور به شما کمک می‌کند و نقش آن در کسب و کار شما چیست، به اهمیت داشتن کوچ کسب و کار پی برده باشید. با این حال اینجا می‌خواهیم اشاره‌ای مستقیم داشته باشیم به اهمیت آن. شاید کلیدی‌ترین دلیل نیاز به یک بیزینس کوچ دادن یک مسیر واضح و عینی به سمت هدف‌های تجاری شما باشد. این مسیر واضح و عینی آرزوی هر مدیر یا کارآفرینی است.

وقتی حس می‌کنید نیاز به عملکرد بهتری در محیط کاری دارید، مسلما لازم است روی توسعه‌ی مهارت‌هایتان کار کنید تا تصمیمات بهتری بگیرید. اما کدام مهارت‌ها؟ وجود یک کوچ می‌تواند این شفاف‌سازی را برایتان انجام دهد که بفهمید روی کدام مهارت‌هایتان متمرکز شوید. علاوه بر این یک نفر را کنار خود دارید تا در صورت لزوم و نیاز، شما را پیگیری کند. ایجاد یک نوع پاسخگویی می‌تواند کمکتان کند تا متعهدانه‌تر از همیشه به اهدافتان بپردازید.

حتما می‌دانید هدف اسمارت SMART چه مفهومی دارد. اهمیت حضور یک کوچ کسب و کار در محیط کاری شما از این جهت است که می‌توانید اهداف اسمارت یعنی شفاف، قابل اندازه‌گیری، دارای مهلت پایانی، قابل دستیابی و مرتبط با ارزش‌هایتان تعیین کنید. وقتی کوچ در کنار شماست، کمکتان می‌کند تا مطمئن شوید که این اهداف در جهت ارزش‌های کسب و کارتان قرار دارد. در مرحله‌ی نهایی کوچ شما را یاری می‌دهد تا در مسیر اهدافی که خودتان به طور واضح و شفاف تعیین کرده‌اید حرکت کنید و به آنها برسید.

 

شباهت‌های کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب و کار

گفتیم کوچینگ کسب و کار چیزی متفاوت از کوچینگ سازمانی است. حتی بسیاری از موسسات آموزشی کوچینگ بر این باورند که برای اینکه یک کوچینگ سازمانی موفق باشید، لازم است مهارت‌ها و تخصص‌ها و احاطه‌ی بیشتری در مقایسه با کوچینگ کسب‌و‌کار داشته باشید. با این وجود این دو شباهت‌هایی نیز با هم دارند. مهم‌ترین شباهت این دو نوع کوچینگ در هدف آنهاست. هم کوچینگ کسب و کار و هم کوچینگ سازمانی چشم‌انداز ارتقای شرکت و بهبود نتایج آن را دارند. هر دو در خدمت و حمایت مدیران و رهبران سازمان هستند تا از آنها در جهت اهدافشان حمایت کنند. به همین خاطر ممکن است در ابتدا فکر کنید فرق خاصی بینشان وجود ندارد و ندانید کدام یک از این دو نوع کوچینگ مناسب شماست. 

برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی بین کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب‌وکار داشته باشید، لازم است تفاوت‌های اساسی این دو رویکرد را بدانید. چون نیاز به تصمیم‌گیری دقیقی در این زمینه دارید. در ادامه‌ی این مقاله به چند تا از این تفاوت‌های کلیدی اشاره می‌کنیم.

 

چه تفاوت‌های کلیدی بین کوچینگ کسب و کار و کوچینگ سازمانی وجود دارد؟

تفاوت‌های اساسی کوچینگ کسب و کار با کوچینگ سازمانی وقتی پدیدار می‌شود که ببینیم هر کدامشان کجاها تمرکز می‌کنند و دیگر اینکه روند جلسه چگونه پیش می‌رود. شاید بتوان کلیدی‌ترین تفاوت این دو را در این جمله خلاصه کرد که کوچینگ کسب و کار روی اهداف تجاری متمرکز می‌شود و کوچینگ سازمانی روی افراد و مدیران. اگر بخواهیم این تفاوت‌ها را در چند دسته‌بندی بگنجانیم، به این شرح خواهد بود:

 

۱. اولین تفاوت کلیدی کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب و کار این است که کوچ‌های سازمانی رشد و توسعه‌ی مراجع را اولویت اصلی قرار می‌دهند. این در حالی است که کوچ‌های کسب و کار، آموزش دیده‌اند تا عملکرد کلی و توسعه‌ی سازمان را در نظر بگیرند و موانع موجود بر سر راه آن را رفع کنند.

 

۲. تفاوت کلیدی دیگر این دو نوع کوچینگ در این است که کوچینگ سازمانی یا اصولا کوچینگ اجرایی بر افراد رده بالای سازمان یعنی رهبران و مدیران تمرکز می‌کند. این در حالی است که کوچینگ کسب و کار به دلیل اهداف تجاری به سراغ همه‌ی افراد یا تیم‌ها در همه‌ی سطوح سازمان می‌رود.

 

۳. به عنوان سومین تفاوت باید بگوییم تفاوتشان در محدوده‌ی زمانی آنهاست. به طور معمول کوچینگ سازمانی در مقایسه با کوچینگ کسب و کار مدت‌زمان کوتاه‌تری دارد. گاهی کوچینگ کسب و کار برای یک سازمان دراز مدت است و ممکن است چند ماه ادامه داشته باشد. در حالی که کوچینگ سازمانی به طور مقطعی می‌تواند مسائل را حل و فصل کند. 

 

کوچینگ سازمانی یا کوچینگ کسب و کار: کدام برتر است؟

مسلما تفاوت‌های کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب و کار بیش از مواردی است که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. به طور مثال یکی دیگر از تفاوت‌های این دو روش در میزان هزینه و نرخ آنهاست. از آنجایی که کوچینگ سازمانی تخصص بیشتری می‌طلبد و روی اشخاص رده بالای سازمان تمرکز می‌کند، هزینه‌های بیشتری نسبت به کوچینگ کسب و کار دارد. احتمالا حالا ضرورت درک اینکه سازمان یا کسب و کار شما به کدامیک از این دو کوچینگ نیاز دارد را بیشتر از پیش احساس می‌کنید. 

اگر دنبال این هستید که بدانید کوچینگ سازمانی بهتر است یا کوچینگ کسب و کار به شما می‌گوییم که هیچ‌کدام بهتر یا برتر از دیگری نیست. هر کدام مزایایی نسبت به دیگری دارد. آنچه مهم است درک درست نیاز خودتان است که بتوانید تشخیص دهید به کدامیک نیاز دارید.

اولین کاری که باید بکنید تشخیص نیازهای سازمان است. اگر قصد دارید عملکرد کلی سازمان را بهبود ببخشید، دنبال کوچینگ کسب و کار باشید. اما اگر به عنوان رهبر یا مدیر ارشد سازمان می‌خواهید رشد کنید و مهارت‌های خودتان را بهتر کنید، سراغ کوچ‌های اجرایی بروید.

در قدم دوم ببینید سازمان شما با چه چالش‌هایی روبه‌رو است. دیدن چالش‌ها می‌تواند به شما نشان دهد به کدام نوع از کوچینگ نیازمندید. در نهایت شاید لازم باشد کمی هم به آزمون و خطا میدان بدهید. یک کوچ استخدام کنید و عملکرد و نتایج او را بررسی کنید. اگر به آن چیزی که می‌خواهید نزدیک است و با نیازهای شما مطابقت دارد، این روند را ادامه دهید. در غیر این صورت کوچ با تخصص دیگری استخدام کنید.

 

در این مطلب سعیمان بر این بود که به شما در انتخاب درست بین کوچینگ سازمانی و کوچینگ کسب و کار کمک کنیم و امیدواریم در این امر موفق بوده باشیم. نظرات و سوالاتتان را با کوچ‌آموز در میان بگذارید. از اینکه پاسخگوی نیازهای شما باشیم، به خودمان افتخار خواهیم کرد.

مائده حوایی

سرپرست تیم نویسندگان مدیران موفق

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0