مزایای کوچینگ چیست و چرا کوچینگ به درد ما می‌خورد؟

دسته بندی :کوچینگ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ 688
مزایای کوچینگ از نگاه مدیران موفق

عناوین این مقاله:

چرا کوچینگ؟

کوچینگ به درد چه کسی می‌خورد؟

مزایای شخصی کوچینگ

فواید کوچینگ برای سازمان‌ها

کوچینگ و اهدافی که دنبال می‌کند

 

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، اما هنوز ذهنیت روشنی درباره‌ی کوچینگ ندارید، پیشنهاد کوچ‌آموز به شما این است که ابتدا مطلب کوچینگ چیست را بخوانید و بعد به سراغ مطالعه‌ی این مقاله بیایید.

چه به تحقیقات درباره‌ی کوچینگ مراجعه کنید و چه تجربیات افرادی را بشنوید که خودشان از خدمات کوچینگ بهره‌مند شده‌اند، اینطور دستگیرتان می‌شود که کوچینگ توانسته پیشرفت‌های قابل توجهی در رشد فردی و حرفه‌ای افراد ایجاد کند. در حقیقت چیزی که این تحقیقات نشان می‌دهند این است که خودآگاهی و آینده‌نگری این آدم‌ها افزایش پیدا کرده و در عوض استرس و قضاوت‌هایشان بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده است. 

مجموعه‌ی این پیشرفت‌ها به یک تعادل بین کار و زندگی شخصی منجر می‌شود که رضایت از خود در هر دو حیطه و نهایتا آرامشی را که همه‌ی ما دنبالش هستیم، به دنبال خواهد داشت.

در این مطلب می‌خواهیم مزیت‌های کوچینگ را بازگو کنیم و به‌طور مختصر شرح دهیم که اصلا چرا احتمالا به کوچینگ نیاز دارید. اعتقاد ما این است که استفاده از خدمات کوچینگ نوعی خدمت به خود و مراقبت از خویشتن است و هدف ما از نوشتن این مطلب، تقویت قدرت تصمیم‌گیری‌تان درباره‌ی بهره‌مندی از کوچینگ است. شما در انتهای این مطلب خواهید توانست تصمیم بگیرید که یک کوچ خوب داشته باشید و خودتان را از مزایای کوچینگ بهره‌مند کنید یا خیر.

مقاله‌ای بنیادین که با عنوان مزایای کوچینگ به زبان انگلیسی در وبلاگ Better up  منتشر شده، فواید کوچینگ را از دیدگاه مدلی به نام مدل تمامیت فرد بررسی کرده و می‌گوید این ارزیابی بر مبنای علم بیان شده و ذهنیت‌ها و شایستگی‌های کلیدی را اندازه می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر زبان انگلیسی‌تان خوب است، این مقاله را مطالعه کنید و در غیر این صورت در وبلاگ سایت دیدار فارسی‌شده‌ی آن را بخوانید.

 

چرا کوچینگ؟

شاید سوال شما هم همین باشد که اینجا مشغول خواندن این مقاله شده‌اید. اصلا چرا باید به کوچینگ فکر کنید یا مزایایش را بدانید؟ به دلیل اینکه مزیت‌های کوچینگ اثبات‌شده و آزموده هستند. البته به شرطی که یک جلسه‌ی کوچینگ واقعا کوچینگ باشد، نه مشاوره یا منتورینگ یا چیز دیگر. در بخشی از مطلب کوچینگ چیست، ما اشاره‌ای به تفاوت کوچینگ با سایر جلسات مشابه کردیم. اما اگر هنوز تفاوت کوچینگ را با منتورینگ و مشاوره نمی‌دانید، بهتر است مقاله‌ی کوچینگ که منتورینگ و مشاوره و درمان نیست را هم در کنار این مطلب بخوانید.

خب یک سوال از شما داریم. اگر دردی داشته باشید و متوجه شوید که آدم‌های دیگری هم همان درد را داشته‌اند و با استفاده از یک دوای خاص توانسته‌اند دردشان را برطرف کنند، آیا حاضرید به سراغ آن دوا بروید و لااقل امتحانش کنید تا ببینید برای شما هم جواب می‌دهد یا نه؟ یا اینکه حتما نیاز دارید با دلایلی علمی و منطقی، تاثیرگذاری آن دوا بر دردتان به شما اثبات شود؟ پیشتر گفتیم که مقاله‌ی سایت better Up پایه‌ی مقاله‌اش را اصولی علمی و تحقیق‌شده می‌داند. پس اگر جزو گروه اول هستید، بهتر است تجربه‌ی افرادی را بشنوید که قبلا از جلسات کوچینگ استفاده کرده‌اند و اگر از گروه دوم هستید، حتما آن مطلب را مطالعه کنید. 

در هر دو صورت اگر یکی از موارد زیر می‌تواند درد شما باشد، پیشنهاد می‌کنیم کوچینگ را امتحان کنید:

  • احساس ناتوانی در انجام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید.
  • نداشتن قدرت کافی موقع تصمیم‌گیری و انتخاب 
  • نیاز به کمک برای کشف رسالت فردی و معنای زندگی‌تان
  • کلافگی و نداشتن وضوح در اهداف
  • به تعویق انداختن کارها یا همان اهمالکاری
  • کمالگرایی و ناتوانی در تحسین خود برای قدم‌های کوچک

البته اینها فقط چند مثال از چالش‌هایی است که کوچینگ می‌تواند در رفع آنها به شما کمک کند. موارد بیشمار دیگری هم وجود دارند.

 

کوچینگ به درد چه کسی می‌خورد؟

کوچینگ برای همه انسان‌ها است. این طرز فکر اشتباه است که فکر کنیم کوچ فقط به مدیران سازمان‌ها و رهبران و به قول ما آدم‌های مهم (از نظر جایگاه) کمک می‌کند. نگاه کوچینگ به انسان‌ها اینگونه است که هر آدمی در هر جایگاهی مهم و ارزشمند است و توانایی حل مسائل خویش را دارد. اگر در رفع برخی چالش‌ها مشکل داریم، شاید فقط کافی است که به کمک یک کوچ موانع موجود را برطرف کنیم. پس کوچینگ به درد همه‌ی آدم‌ها می‌خورد. 

بنابراین هر چالشی را می‌توانید به جلسه‌ی کوچینگ ببرید و از مربی خود کمک بخواهید. البته این تشخیص کوچ است که مشکل شما تنها با کوچینگ قابل حل است یا نیاز به درمان یا مشاوره یا منتورینگ هم هست. در این حالت کوچ شما را به تخصص مورد نیازتان ارجاع خواهد داد.

 

مزایای شخصی کوچینگ

نمی‌دانم آیا شما تابحال فرایند کوچینگ را تجربه کرده‌اید یا خیر. اما اگر تجربه‌اش کرده باشید، شاید این حرف‌ها برایتان اضافه‌گویی محسوب شود؛ چون حتما خودتان از مزایای بیشمارش باخبرید و از آنها بهره برده‌اید. اما اگر کسی هستید که می‌خواهید بدانید با کوچینگ چه چیزی قرار است به‌دست بیاورید، در این قسمت از مقاله با کوچ‌آموز همراه باشید.

 

ما مزایای بسیاری برای کوچینگ قائلیم که مجال بیان تمامی آنها در یک مطلب، مقدور نیست. کوشیده‌ایم به بعضی از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین مزیت‌های کوچینگ برای هر شخص اشاره کنیم. به طور کلی کوچینگ برای بهبود روابط افراد، بالا رفتن اعتماد به نفس و بهتر شدن عملکرد حرفه‌ای آنها بسیار مفید است.

  • کوچینگ هیجانات فرد را متعادل می‌کند
  • قدرت تشخیص و شناخت را در فرد بالا می‌برد
  • کوچینگ باعث بیشتر شدن اعتماد به‌ نفس آدم‌ها می‌شود
  • تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری انسان‌ها را بیشتر می‌کند

البته تمام مواردی که در بالا گفتیم یک شبه رخ نمی‌دهند؛ بلکه در یک فرایند و به مرور زمان ایجاد می‌شوند. با این حال معتقدیم کوچینگ یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ایجاد تغییرات پایدار است. فرایند کوچینگ بسته به عمق چالشی که با آن روبه‌رو هستید می‌تواند از سه ماه تا یکسال طول بکشد و البته بعضی افراد آنقدر مزایای کوچینگ به دهنشان طعم می‌کند و به کوچینگ و داشتن کوچ علاقمند می‌شوند که مایلند تا سال‌ها به جلسات کوچینگ خود ادامه بدهند.

 

فواید کوچینگ برای سازمان‌ها

این درست است که بگوییم کوچینگ برای هر شغل و سازمانی می‌تواند مفید باشد؛ اما این به معنای آن نیست که کوچینگ سازمانی برای همه‌ی شغل‌ها و سازمان‌ها یک پکیج یا جعبه‌‌ای با نام خدمت کوچینگ سازمانی است که محتویات یکسانی برای همه دارد. لازم است کوچینگ بنا به نوع کار هر سازمان و محیط کار شخصی‌سازی شود. 

کوچینگ سازمانی می‌تواند در هر زمینه‌ای که آن سازمان به کمک نیاز داشته باشد، راهگشا باشد. حتما می‌پرسید مثلا چه زمینه‌هایی؟ آیا کوچینگ معجزه می‌کند یا راه حل مشخصی به ما می‌دهد که فروشمان را به ۱۰۰ درصد برسانیم؟

پاسخ منفی است. کوچینگ یک فرایند است و قرار نیست یک شبه همه چیز تغییر کند. به‌علاوه کوچینگ راه حلی هم ارائه نمی‌دهد. پس چطور کمک می‌کند؟

کوچینگ در سازمان‌ها کیفیت کار افراد را افزایش می‌دهد که نتیجه‌ی آن پایدارتر و عمیق‌تر است. آیا دلتان می‌خواهد یک تیم قوی و حرفه‌ای با افراد رشدیافته داشته باشید یا دنبال راه حل‌های موقتی برای بالا بردن فروشتان هستید؟ حدس می‌زنیم پاسخ اکثر شما گزینه‌ی اول باشد. بنابراین کوچینگ برای شما پیشنهاد بسیار مفیدی است.

یک کوچ می‌تواند روی توسعه‌ی فردی افراد یک سازمان متمرکز شود و با رشد تک‌تک افراد یک تیم موجب رشد کل تیم شود. یا اینکه می‌توان از کوچ برای مدیران سازمان و رهبران تیم‌ها کمک گرفت تا هدایت و مدیریت تیم را هر چه بهتر انجام دهند. حتی از این فراتر کوچینگ می‌تواند تبدیل به یک سبک رهبری برای هر فرد شود. در مورد این موضوع در مطلب دیگری با عنوان کوچینگ سازمانی: هر چیزی که باید درباره‌اش بدانید مفصل صحبت کرده‌ایم. 

 

کوچینگ و اهدافی که دنبال می‌کند

اهداف کوچینگ کاملا بستگی به چالش‌هایی دارد که شما با آن روبه‌رو هستید. برای مثال اگر انگیزه برای انجام کارهایتان ندارید، کوچینگ در ایجاد انگیزه‌های درونی و حقیقی به شما کمک می‌کند. اگر دچار تعارض در روابطتان هستید، کوچینگ در مدیریت این تعارض‌ها شما را تقویت می‌کند. اگر احساس می‌کنید چشمه‌ی خلاقیتتان خشک شده و شاهد توقف در کارهای دلخواهتان هستید، یک کوچ می‌تواند با سوالات قدرتمند الهام‌بخش شما باشد.

هدف‌های دیگر کوچینگ می‌تواند این موارد باشد:

  • ایجاد مهارت تیم‌سازی
  • تقویت مهارت رهبری در شما
  • مدیریت و رهبری تغییر
  • رشد فردی و بهبود ویژگی‌های شخصی‌تان

در این مطلب از وبلاگ کوچ‌آموز سعی کردیم شما را تا حدودی با مزیت‌های کوچینگ آشنا کنیم تا متوجه شوید آیا به کوچ نیاز دارید یا خیر و اینکه اصلا یک کوچ قرار است برای شما چه کاری انجام دهد و چه اهدافی را دنبال کند. ما در این مقاله فقط اشاره‌های مختصری به این مفاهیم داشتیم. در آینده هر کدام از این موضوعات را در مقاله‌های جداگانه‌ای برایتان به‌طور مفصل شرح خواهیم داد. با کوچ‌آموز، دستیار حرفه‌ای کوچ‌ها همراه باشید.

مائده حوایی

سرپرست تیم نویسندگان مدیران موفق

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0