کوچینگ چیست و برای شما چه معنایی دارد؟

دسته بندی :کوچینگ ۶ آبان ۱۴۰۲ 2665
کوچینگ چیست؟ وب سایت مدیران موفق

عناوین این مقاله:

کوچینگ چیست؟

کوچینگ برای چه کسی مناسب است؟

تفاوت کوچینگ و منتورینگ و مشاوره

انواع کوچینگ

کوچینگ به عنوان یک سبک رهبری

کوچینگ در محیط کار چیست و چگونه است؟

 

کوچینگ چیست؟

وقتی کلمه کوچینگ به گوش شما می‌خورد، چه چیزی برایتان تداعی می‌شود؟ کلمه کوچینگ معادل کلمه انگلیسی coaching به معنای مربیگری است. کوچ یعنی مربی و احتمالا این واژه را برای توصیف یک مربی فوتبال زیاد شنیده باشید که اشتباه هم نیست. اما در این مقاله منظور ما مربی فوتبال نیست؛ بلکه می‌خواهیم شما را با مفهوم کوچ به عنوان فردی که شغلش کوچینگ یا همان مربیگری است، آشنا کنیم.

اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که یادگیری، بهبود و رشد (چه شخصی‌ و چه در کار) برایتان اهمیت دارد و مسئولیت آن را تمام و کمال پذیرفته‌اید، باید بگوییم کوچینگ بهترین گزینه برای شماست. چرا که محیط زندگی و کاری شما مدام در حال تغییر است و در چنین محیطی مسلما برای رشد و بهبود به یادگیری و ارتقاء مهارت‌هایتان نیازمندید.

کوچینگ یکی از خدماتی است که در ردهٔ شغل‌هایی مثل مشاوره، منتورینگ، روان‌درمانی و روانشناسی قرار می‌گیرد؛ اما در عین حال با همه‌ی اینها متفاوت است. در ادامه‌ی این مطلب شما را با این تفاوت‌ها آشنا خواهیم کرد. اما قبل از آن بیایید به این سوال احتمالی در ذهن شما پاسخ دهیم که

کوچینگ اصلا چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

یک تعریف ساده از کوچینگ می‌گوید کوچینگ فرایندی است که بر زمان حال و لحظه‌ی اکنون تمرکز دارد و هدف آن بهبود عملکرد شما به عنوان شخصی است که هستید. اتفاقی که در فرایند کوچینگ می‌افتد، مشارکتی حمایتگرانه از طرف کوچ است تا به یک درک مشترک با مراجعش برسد؛ درکی مشترک از هدفی که مراجع می‌خواهد به آن دست پیدا کند و اینکه چطور می‌تواند به آن هدف برسد. کوچینگ فضایی پر از انگیزه برای جلو رفتن به سمت هدف ایجاد می‌کند و اینگونه است که بهبود عملکرد در فرایند کوچینگ رخ می‌دهد.

در کوچینگ، مشاوره و ارائه‌ی راه حل و درمان اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه وضوح، شفافیت و خودآگاهی اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد تغییرات پایدار می‌شود. تیموتی گالوی یکی از کسانی که در شکل‌گیری کوچینگ نقش پررنگی داشت، در کتاب خود با عنوان بازی درونی تنیس می‌نویسد:

«من دریافتم وظیفه‌ی من تدریس نبود، بلکه وظیفه‌ام این بود که به شاگردانم کمک کنم تا یاد بگیرند.»

این خودش تعریف ساده‌ای از عمل کوچینگ است.

کوچینگ برای چه کسی مناسب است؟

آیا مسئولیت تمام و کمال آنچه را در زندگی و محل کارتان می‌گذرد، بر عهده‌ی خودتان می‌دانید؟ اگر پاسخ شما بله است، کوچینگ برای شما بسیار مناسب است. در واقع کوچینگ برای همه است. هر انسان بالغی که زنده است در هر شغل و مقام و موقعیتی نیاز به مربی دارد. مربی‌ای که از بیرون او را ببیند و به او بگوید که چطور دیده می‌شود. چون آدم‌ها نمی‌توانند خودشان را از بیرون مشاهده کنند.

کوچینگ یک فرایند رشد فردی است که باعث تغییرات پایدار می‌شود. بله البته که فرایند آسان و سریعی نیست؛ اما با شکوفا کردن پتانسیل‌های وجودی فرد، به زندگی او غنا و کیفیت بالاتری می‌بخشد. در واقع یک جور سرمایه‌گذاری است که سودش را در طول فرایند سرمایه‌گذاری در لحظه به لحظه زندگی‌تان به شما می‌پردازد.

علاوه بر فضای شخصی، کوچینگ در محیط کار هم به کارمندان کمک می‌کند از ضعف به قدرت و شکوفایی برسند و هم به مدیران در رهبری بهتر و کشف استعدادهای نیروهایشان یاری می‌رساند. یک راه حل پرقدرت و انعطاف‌پذیر که اگر نگوییم ۱۰۰ درصد، می‌تواند اغلب چالش‌های محیط کار را حل و فصل کند. با این حال ممکن است فکر کنید در فضای کاری مشاوره و منتورینگ بیشتر نتیجه می‌دهد. در ادامه درباره‌ی تفاوت‌های کوچینگ با منتورینگ و مشاوره برایتان صحبت می‌کنیم.

تفاوت کوچینگ و منتورینگ و مشاوره

کوچینگ وقتی رخ می‌دهد که یک متخصص کوچینگ آموزش‌دیده با یک نفر که همان مراجع است، در مسیر خودشناسی و خودآگاهی، کار و همراهی می‌کند. پس بیایید ببینیم متخصص کوچینگ آموزش‌دیده که به آن کوچ یا مربی‌ می‌گوییم، چه تفاوتی با یک روانشناس آموزش‌دیده یا منتور متخصص دارد.
کوچینگ نه مشاوره است و نه درمان و نه آموزش و نه منتورینگ. بلکه یک کوچ، حامی شما و کمک حالتان در مسیر تغییر است. در واقع شما مسئولیت تغییر خود را بر عهده دارید و کوچ فقط همراهی‌تان می‌کند. در کوچینگ خبری از ارائه راهکار یا انتقال تجربه یا آموزش دادن یا حتی درمان کردن نیست. آنچه در کوچینگ اتفاق می‌افتد شبیه اتفاقی است که وقتی جلوی آینه ایستاده‌اید، برایتان می‌افتد. شما در آینه‌ی کوچ می‌توانید خودتان را واقع‌بینانه‌تر، شفاف‌تر و آگاهانه‌تر ببینید و توانایی‌های خود برای رویارویی با چالش‌های مدنظرتان را درون خودتان پیدا کنید.

یک مشاور یا درمانگر برای اینکه به شما مشاوره بدهد یا درمانتان کند به تخصص ویژه‌ای نیاز دارد، اما یک کوچ تخصص خاصی نیاز ندارد؛ در عوض او مهارت‌ها ابزارهای قوی در اختیار دارد. یک کوچ مهارت‌های خاص خودش را دارد که با کمک همین مهارت و ابزار به شما در مسیر رشد و تغییرتان کمک می‌کند.هر کدام از این خدمات (منتورینگ، کوچینگ، مشاوره، آموزش، درمان) گرچه در جاهایی همپوشانی دارند، اما روش خاص خودشان را در حمایت از شما به کار می‌گیرند. نکته اینجاست که استفاده از خدمات کوچینگ گرچه با ایجاد شفافیت به شما در مسیر تغییر و رشد کمک بسیاری می‌کند، اما الزاما شما را از مشاور یا تراپیست بی‌نیاز نمی‌کند. شاید شما یا کارمندانتان در محیط کار نیاز داشته باشید که همزمان با کوچینگ از خدمات مشاور یا روان‌درمانگر یا منتورینگ هم استفاده کنید. این چیزی است که حتی اگر خودتان به آن پی نبرده باشید، کوچ در صورت صلاحدید به شما گوشزد خواهد کرد.

با توجه به اینکه تفاوت‌های کوچینگ با منتورینگ و مشاوره را متوجه شدید، اگر احساس می‌کنید به جای کوچینگ به خدمات دیگری نظیر منتورینگ یا مشاوره نیاز دارید، می‌توانید به دپارتمان منتورینگ و مشاوره مدیران موفق مراجعه کنید. اما پیش از اینکه یکی از این خدمات را برگزینید، توصیه ما به شما این است که حتما با کارشناسان مدیران موفق مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید.

انواع کوچینگ

شاید زمانی کوچینگ فقط به مربیان ورزشی اطلاق میشد یا تصور میشد که فقط مدیران رده بالای سازمان‌ها احتیاج به کوچ دارند. اما حالا کوچینگ در شکل و شمایل متفاوتی ظاهر شده و برای همه افراد از هر قشری مناسب جلوه کرده است. اینجاست که بحث انواع کوچینگ به میان می‌آید؛ چرا که درمی یابیم همه‌ی مربی‌ها یکسان نیستند و عملکرد و حوزه‌ی تمرکزشان یکسان نیست.
ممکن است شما بخواهید در حوزه‌ی شغلی‌تان بهتر عمل کنید یا شاید در مورد روابط شخصی خود نیاز به بهبود را احساس کنید. شاید موضوع خاصی مثل کمال‌گرایی یا اهمال‌کاری یا داشتن عادت‌های بد چیزی باشد که بخواهید روی آن کار کنید و آن را از زندگی‌تان کنار بگذارید. این امکان هم هست که در زمینه‌ی تغذیه و سلامتی به کمک یک کوچ نیاز داشته باشید. در هر صورت لازم است سراغ مربی‌ای بروید که در آن زمینه‌ی خاص می‌تواند به شما کمک کند.

اگر بخواهیم انواع کوچینگ را در دو دسته‌ی کلی بگنجانیم، این دو نوع برای کوچینگ وجود دارد که هر کدامشان دارای زیرمجموعه‌های خودشان هستند:

  1. کوچینگ برای کسب‌وکارها‌‌ و سازمان‌ها که شامل زیرمجموعه‌های متنوعی مثل کوچ اجرایی، رهبری، مدیریت، فروش، استخدام و … می‌شود.
  2. کوچینگ برای شخص که شامل تخصص‌های بسیار متنوع از جمله کوچ زندگی، تغذیه، روابط، رشد فردی، مالی، پیشرفت شغلی و … است. کوچ زندگی خودش شامل انواع کوچینگ می‌شود.
    آنچه در انتخاب نوع کوچینگ مهم است، این است که انتخاب شما در جهت اهداف شما و متناسب با چیزی باشد که می‌خواهید از کوچینگ به دست آورید. در این صورت بیشتر می‌توان به نتیجه‌ی حاصل از فرایند کوچینگ امیدوار بود.

کوچینگ به عنوان یک سبک رهبری

وقتی صحبت از کوچینگ در رده‌ی مدیران و رهبران شرکت می‌شود، منظور این نیست که آنها باید یک کوچ خبره بشوند تا بتوانند از مزیت‌های کوچینگ در کار و حرفه‌شان بهره‌مند شوند. بلکه کافی است از رویکرد کوچینگ در کارشان استفاده کنند. وقتی رویکرد رهبر تیم بر مبنای قضاوت نکردن کارمندان، همدلی با آنها و درک افکار و رفتارشان و تمرکز بر نقاط قوت آنها باشد، واضح است که چنین تیمی چطور مدیریت خواهد شد. ما در مقاله‌ای تحت عنوان کوچینگ به عنوان یک سبک رهبری در این باره بیشتر توضیح داده‌ایم.

 

کوچینگ در محیط کار چیست و چگونه است؟

وقتی کوچینگ به محل کار می‌رسد، بسته به نوع کار و نوع چالشی که در هر محیط کاری وجود دارد، انواع و شکل‌های مختلفی به خودش می‌گیرد. ممکن است شما در صدد رفع حواشی در محیط کار باشید یا شاید به عنوان یک مدیر بخواهید روی افراد تیم خود به طور فرد به فرد تمرکز کنید. اگر دنبال استفاده از خدمت ارزشمند و موثر کوچینگ در محل کار هستید، لازم است انواع کوچینگ در محیط کار را بشناسید تا بدانید کدام نوع آن برای چالش مدنظر شما کار می‌کند. مقاله‌ای با عنوان کوچینگ در محیط کار چگونه به یاری‌تان می‌آید؟ یک راهنمای کامل برای شماست که می‌خواهید کوچینگ را به محیط کارتان دعوت کنید.

 

جمع‌بندی

کوچینگ در حقیقت یک سبک زندگی است. حرف از تغییر می‌زند و دنبال تغییرات عمیق پایدار است. در کوچینگ نمی‌توان دنبال نتایج سریع یا راهکار بود؛ اما می‌توان انتظار داشت که بعد از گذراندن یک دوره کوچینگ به وضوح، شفافیت و اعتماد به خود دست پیدا کنید و در اثر این شفافیت، تغییرات پایداری در مسیر کاری و زندگی خود تجربه کنید. با ما در کوچ‌آموز همراه باشید تا در مقاله‌های بعدی به ابعاد مختلف کوچینگ بپردازیم. این مطالب هم برای کوچ‌های عزیز مناسب است و هم برای کسانی که قصد دارند از خدمات کوچینگ استفاده کنند. در صورت نیاز به خدمات کوچینگ به دپارتمان کوچینگ در وب‌سایت ما مراجعه کنید.

مائده حوایی

سرپرست تیم نویسندگان مدیران موفق

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

  1. بازتاب هامزایای کوچینگ چیست و چرا کوچینگ به درد ما می‌خورد؟ – مدیران موفق

  2. بازتاب هاکوچینگ سازمانی: هر چیزی که باید درباره‌اش بدانید – مدیران موفق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0