کوچینگ سازمانی: هر چیزی که باید درباره‌اش بدانید

دسته بندی :کوچینگ, کوچینگ سازمانی ۲۵ آبان ۱۴۰۲ 546
کوچینگ سازمانی

عناوین این مقاله:

معرفی کوچینگ سازمانی 

یک کوچ سازمانی چه کاری انجام می‌دهد؟

آیا کوچینگ سازمانی تاثیری دارد؟

مزایای کوچینگ سازمانی برای سازمان چیست؟

 

شاید شما تصمیم‌گیرنده در سازمانی باشید که در استفاده از خدمات کوچینگ سازمانی مردد مانده‌اید. شما شنیده‌اید که کوچینگ برای سازمان‌ها امروز یک ضرورت است و نه یک خدمت لوکس و اضافی. با این حال نمی‌توانید مطمئن باشید هزینه‌ای که برای کوچینگ سازمانی می‌کنید، واقعا هزینه است یا نوعی سرمایه‌گذاری برای سازمانتان؟ 

در این مطلب با کوچ‌آموز همراه باشید تا شما را با کوچینگ سازمانی و هر آنچه باید در این باره بدانید، آشنا کنیم. مطالعه‌ی این مطلب به شما کمک خواهد کرد تا بهتر و شفاف‌تر تصمیم‌گیری کنید.

 

معرفی کوچینگ سازمانی

برای اینکه کوچینگ سازمانی را به شما معرفی کنم، لازم است مطمئن باشم که شما مفهوم کوچینگ و تفاوت‌های آن با منتورینگ و مشاوره را می‌دانید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی دارید که عالی است؛ در غیر اینصورت از شما دعوت می‌کنم پیش از مطالعه‌ی این مطلب ابتدا مطلب کوچینگ چیست از کوچ‌آموز را بخوانید. 

حالا که می‌دانید کوچینگ چیست، می‌خواهم به این سوال رایج پاسخ بدهم که کوچینگ سازمانی چیست و چه وقت لازم است از آن استفاده کنیم. کوچینگ سازمانی در واقع استفاده از قدرت بی‌نظیر کوچینگ در سازمان‌هاست. به این معنا که از طریق مشارکت مستمر با تیم‌ها، مدیران و رهبران سازمان‌ها می‌کوشد یک مسیر رشد متناسب با فضای آن سازمان برای الهام‌بخشی و توانمندسازی سازمان را پیش ببرد. این مسیر رشد از بالارفتن کیفیت محیط کاری سازمان در تمام ابعاد شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که کوچینگ سازمانی در نهایت به تغییرات پایدار و معنادار در سازمان‌ها منجر می‌شود.

شاید فکر کنید استفاده از کوچینگ سازمانی فقط برای سازمان‌هایی مناسب است که به چالش‌های سخت و غیر قابل حل دچارند. باید بگویم در دنیایی که تکنولوژی همه چیزش را تغییر داده، بر خلاف گذشته این خدمت برای همه‌ی سازمان‌ها لازم و ضروری شده است. در اصل سازمان شما در هر پله‌ای که ایستاده باشد، با کمک کوچینگ سازمانی می‌تواند یک یا چند پله بالاتر بایستد. 

ICF یا همان فدراسیون بین‌المللی کوچینگ به همه‌ی سازمان‌ها توصیه می‌کند یک فرهنگ کوچینگ تاثیرگذار در سازمان خود ایجاد کنند. این کار بدون کمک گرفتن از کوچ‌هایی که در حیطه‌ی سازمانی تخصص داشته باشند امکان‌پذیر نیست.

 

یک کوچ سازمانی چه کاری انجام می‌دهد؟ (هدف کوچینگ سازمانی)

همانطور که در مطلب کوچینگ چیست اشاره کردیم، هر یک از کوچ‌ها در شاخه‌ی خاصی تخصص دارند و بر اساس آن روی موضوع یا موضوعات خاصی تمرکز می‌کنند. علاوه بر اینکه شما باید دنبال کوچی باشید که بر کوچینگ سازمانی تمرکز کرده است، لازم است با توجه به موضوعی که در سازمان شما را درگیر کرده، سراغ کوچ مناسب بروید. چون کوچ‌ها تجربه‌ها و علایق متفاوتی دارند.

اما ببینیم نقش کوچ سازمانی چیست و در واقع از این طریق هدف کوچینگ سازمانی را بشناسیم. کوچ‌های سازمانی از فضا و فرصتی که در سازمان در اختیارشان گذاشته می‌شود برای بهبود استفاده می‌کنند. این بهبود شامل همه چیز در محیط کار می‌شود: بهبود تعاملات افراد، بهبود رویکرد مدیران و رهبران، بهبود اعتماد به نفس کارکنان و بالا بردن بازدهی آنها و … که همه‌ی اینها در جهت دست‌یافتن به اهداف اصلی سازمان خواهد بود. کوچینگ سازمانی هم مانند تمام انواع کوچینگ، ماهیتی مشارکتی و حمایتی دارد و از تیم‌های موجود در سازمان حمایت می‌کند تا رشد کنند و کیفیت سازمان را بالا ببرند.

با گفته‌های بالا شاید بتوان اهداف کوچینگ سازمانی را در چند بند به این شرح خلاصه کرد:

  • توسعه‌ی برنامه‌هایی برای به‌دست آوردن سود بیشتر
  • مدیریت بحران‌‌های موجود در سازمان
  • بهبود عملکرد مدیران و کمتر شدن خطاهای آنها
  • ایجاد یک رویکرد کوچینگی برای رهبران سازمان‌ها و در نتیجه ارتقاء سبک رهبری آنها
  • کشف راه‌حل‌های طولانی و موثر برای حل چالش‌های مزمن در سازمان (که در این مورد ممکن است به تیمی از کوچ‌های سازمانی نیاز باشد.)
  • بهبود سطح کیفی مشارکت کارکنان به دلیل اشتیاق بیشتر
  • بهبود تعامل بین کارکنان و مدیرانشان

 

آیا کوچینگ سازمانی تاثیری دارد؟

در یک پاسخ کوتاه و گویا باید بگوییم بله. از آنجایی که کوچینگ سازمانی به دنبال ایجاد تغییرات پایدار است، می‌تواند تاثیرات پایداری بر سازمان داشته باشد. البته حتما به خوبی واقف هستید که تغییر تنها با حمایت کوچ به‌دست نمی‌آید، بلکه آمادگی و پذیرش تک‌تک‌ اعضای سازمان را می‌طلبد. چنانچه این مشارکت از هر دو طرف (یعنی کوچ و سازمان) به درستی صورت گیرد، شاهد تاثیرات شگفت‌انگیز کوچینگ سازمانی در پیشرفت کارها خواهید بود. از طرف دیگر واضح است که کوچ سازمانی برای تاثیرگذاری پایدار به دانش و مهارت کافی نیاز دارد تا بتواند در زمینه‌های مورد نیاز سازمان کمک و راهنمایی کند.

نکته‌ی مثبت و مهم تاثیر کوچینگ سازمانی اینجاست که می‌توان به وضوح و شفافیت کامل به صورت مرحله به مرحله میزان تاثیر آن را بر عملکرد سازمان مشاهده و بررسی کرد. 

 

مزایای کوچینگ سازمانی برای سازمان چیست؟

معمولا کوچ‌ها این توان و تجربه را دارند که به اعضای تیم در سازمان‌ها از مدیران گرفته تا کارکنان رده پایین برای غلبه بر چالش‌های موجود کمک کنند تا به اهداف حرفه‌ای‌شان برسند. اگر سازمان شما برای رشد شغلی ارزش قائل باشد، بعید می‌دانم با دانستن مزایای کوچینگ سازمانی بخواهید خودتان را از این خدمت شایسته محروم کنید. اگر برایتان روشن باشد که کوچینگ چطور قرار است کمک کند و چه منافعی را عاید سازمان خواهد کرد، بهتر می‌توانید در این باره تصمیم بگیرید که کوچ سازمانی استخدام کنید یا خیر. پس با کوچ‌آموز همراه باشید تا در ادامه با سه تا از مهم‌ترین مزیت‌های خدمت کوچینگ در سازمان آشنا شوید. مسلما تعداد این مزیت‌ها خیلی بیشتر از این تعداد است. با این حال خواندن این مزیت‌ها به شما کمک می‌کند این را درک کنید که چرا اجرای کوچینگ در سازمانتان مفید واقع می‌شود.

 

۱. متمرکز ماندن روی کار

شاید اولین و مهم‌ترین مزیت کوچینگ در محیط کار این باشد که به هر کس کمک می‌کند روی وظیفه‌ی خودش متمرکز باقی بماند. حتما می‌پرسید چطور؟ با افزایش مهارت‌هایی مثل مدیریت زمان و اولویت‌بندی این اتفاق خودبه‌خود می‌افتد. یکی از کارهای کوچ همین است که این دست مهارت‌ها را در شما تقویت کند.

 

۲. تعیین اهداف شفاف

هدف‌های واضح و در واقع اسمارت SMART نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یک سازمان دارد. تا وقتی اهداف مبهم باشند، نمی‌توانید قد‌م‌های مسیر رسیدن به آن را به درستی تعیین کنید. فرقی نمی‌کند کارمند سازمان باشید یا مدیر و رهبر آن. در هر دو صورت کوچینگ سازمانی به شما کمک می‌کند تا هدف‌های شفافی را برای مسیر شغلی‌تان مشخص کنید و با احتمال بیشتری به موفقیت شغلی مدنظرتان دست پیدا کنید. یعنی اهدافی که متمرکز، قابل دستیابی، قابل انداز‌ه‌گیری، مرتبط با ارزش‌های کلی و چشم‌انداز سازمان و دارای ددلاین باشند.

 

۳. کشف استعدادهای موجود

کوچ در سازمان به شما کمک می‌کند بفهمید چه کسی یا کسانی قابلیت و توانایی ارتقاء شغلی دارد و می‌توانید روی آنها به عنوان رهبران و مدیران آینده حساب باز کنید. به این ترتیب کوچینگ سازمانی با کمک به یادگیری مهارت‌های لازم، این افراد را برای ارتقاء شغلی در آینده آماده می‌کند. هر سازمانی نیاز به مدیرانی دارد که بتوانند استرس را مدیریت کنند، چشم‌انداز روشن داشته باشند و قدرت تصمیم‌گیری بالایی داشته باشند. کوچینگ سازمانی در ساختن چنین مدیرانی برای سازمان قطعا کمک شایانی می‌کند.

 

در این مطلب ما سعی کردیم به طور مختصر شما را با کوچینگ سازمانی و مزایای آن آشنا کنیم. اما در مطالب دیگر توضیحات مفصل‌تری در این رابطه برایتان تدارک دیده‌ایم. داشتن کوچ در سازمان خیلی بیشتر از آنچه در این مطلب ذکر شد، منفعت نصیب سازمان می‌کند. امید که این مطلب از کوچ‌آموز توانسته باشد در تصمیم شما برای استفاده از کوچینگ سازمانی و ایجاد یک فرهنگ کوچینگی در سازمانتان موثر واقع شود. برای استفاده از خدمات کوچینگ ما به دپارتمان کوچینگ مدیران موفق سر بزنید. 

مائده حوایی

سرپرست تیم نویسندگان مدیران موفق

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0